Five Nights at Freddy’s (często skracane do FNaF) to kultowa gra wideo z gatunku survival horror, oparta na mechanice point-and-click, stworzona i wydana przez Scotta Cawthona. Jest to pierwsza odsłona serii Five Nights at Freddy’s, która zapoczątkowała jedną z najbardziej rozpoznawalnych franczyz w świecie gier grozy. Premiera na PC odbyła się 8 sierpnia 2014 roku, a później, 28 listopada 2019 roku, gra doczekała się portów na Nintendo Switch, Xbox One i PlayStation.
Dzięki popularności na YouTube, za sprawą licznych Let’s Playów, oraz wirusowemu rozgłosowi w internecie, FNaF szybko zdobyło status jednej z najbardziej ikonicznych gier horrorowych wszech czasów. Na Metacritic gra uzyskała solidną ocenę 78/100, a na platformie Steam cieszy się opinią „bardzo pozytywne”. Sprzedano ponad 2 miliony kopii, co przyniosło przychód na poziomie co najmniej 8,5 miliona dolarów. Five Nights at Freddy’s to gra, która nie tylko zapisała się w historii gier, ale również stworzyła fenomen, który trwa do dziś.
- Gra została stworzona przez jedną osobę
Scott Cawthon, twórca Five Nights at Freddy’s, stworzył całą grę samodzielnie, od projektu, przez programowanie, aż po grafikę i dźwięk. Pomysł na grę zrodził się po krytyce wcześniejszych projektów Cawthona, które były krytykowane za „przerażające postacie”. Zamiast zniechęcić się, Scott postanowił wykorzystać te opinie i stworzyć coś celowo strasznego.Efekt? Gra stała się globalnym fenomenem, a Cawthon zyskał uznanie jako jeden z najbardziej kreatywnych twórców w branży gier niezależnych.
- Animatroniki inspirowane są rzeczywistymi maskotkami
Animatroniki w grze, takie jak Freddy Fazbear, Chica, Bonnie czy Foxy, zostały zainspirowane rzeczywistymi maskotkami i animatronikami używanymi w parkach rozrywki i restauracjach.Wiele osób wspomina, że miejsca takie jak Chuck E. Cheese były dla nich przerażające w dzieciństwie, a FNaF wzmocnił te lęki, zamieniając niewinne postacie w budzące grozę potwory.
- Pierwotnie gra miała być RPG
Początkowo Scott Cawthon planował stworzyć grę RPG z udziałem animatroników. Jednak po przemyśleniu postanowił zmienić gatunek na horror, co okazało się strzałem w dziesiątkę.W 2016 roku wydał jednak grę RPG zatytułowaną FNaF World, która przedstawiała animatroniki w bardziej humorystyczny i kolorowy sposób.
- Historia gry ma wiele tajemnic
Seria FNaF znana jest z ukrytych wątków fabularnych, które gracze odkrywają poprzez drobne wskazówki w mini-grach, gazetach, czy notatkach ukrytych w grze. Wątek morderstw w restauracji Freddy Fazbear’s Pizza stał się jednym z najbardziej dyskutowanych tematów wśród fanów.Niektóre części fabuły pozostają nierozwiązane, co sprawia, że społeczność nadal spekuluje i próbuje odkryć wszystkie sekrety gry.
- Maskotki Freddy’ego pojawiły się w realnym świecie
Popularność FNaF sprawiła, że restauracje, podobne do Freddy Fazbear’s Pizza, zaczęły pojawiać się w rzeczywistości. Jedna z fanowskich prób stworzenia takiego miejsca w USA przyciągnęła uwagę mediów i fanów na całym świecie. - Pierwsza gra została ukończona w zaledwie kilka miesięcy
Scott Cawthon stworzył oryginalną wersję Five Nights at Freddy’s w mniej niż pół roku. Proces tworzenia był tak intensywny, że sam Scott przyznał, iż z trudem zdołał odpocząć podczas pracy nad projektem.Gra, wydana w 2014 roku, szybko zyskała popularność dzięki YouTuberom, takim jak Markiplier, którzy pokazali jej rozgrywkę milionom widzów.
- Mechanika drzwi i kamer była inspirowana grą strategiczną
Koncepcja monitorowania kamer i zamykania drzwi przypomina mechanikę niektórych gier strategicznych. Scott chciał stworzyć coś prostego, ale jednocześnie intensywnego, co zmusi graczy do czujności i szybkiego myślenia. - „Golden Freddy” to jeden z najbardziej tajemniczych animatroników
Golden Freddy, który pojawia się w losowych momentach, stał się jednym z najbardziej zagadkowych elementów gry. Jego pojawienie się często prowadzi do błędu w systemie gry i kończy rozgrywkę.Fani spekulowali, że Golden Freddy to duch jednej z ofiar morderstw w restauracji, co tylko pogłębiło zainteresowanie jego postacią.
- Jump scare’y w grze są wyrafinowaną sztuką horroru
Jump scare’y w FNaF to kluczowy element, który wyróżnia grę. Zostały zaprojektowane tak, aby zaskakiwać w najbardziej nieoczekiwanych momentach, gdy gracz koncentruje się na monitorowaniu kamer.Co ciekawe, Scott Cawthon początkowo obawiał się, że ten element może zniechęcić graczy. Okazało się jednak, że to właśnie dzięki nim gra stała się tak popularna.
- W grze znajduje się mnóstwo easter eggów
W każdej odsłonie serii ukryte są liczne niespodzianki, takie jak tajemnicze wiadomości, mini-gry czy ukryte animacje. Fani godzinami analizują każdą część gry, próbując odkryć wszystkie sekrety. - Markiplier nazwał siebie „Królem FNaF”
Popularny YouTuber Markiplier zasłynął z serii gameplayów z FNaF, które przyciągnęły miliony widzów. Sam żartobliwie określił siebie mianem „Króla FNaF”, a fani szybko zaakceptowali ten tytuł. - FNaF inspirował inne gry
Po sukcesie Five Nights at Freddy’s powstało wiele gier, które próbowały powtórzyć jej formułę, takich jak Tattletail czy Hello Neighbor. FNaF stał się inspiracją dla całego gatunku horrorów opartego na zarządzaniu i strategii. - Seria doczekała się książek i planowanego filmu
Scott Cawthon współtworzył książki opowiadające historię Freddy Fazbear’s Pizza, które rzucają więcej światła na fabułę gry. Planowany jest również film na podstawie gry, co jeszcze bardziej rozszerzy uniwersum FNaF. - Gra była krytykowana za bycie zbyt straszną dla dzieci
Mimo kolorowej oprawy graficznej, gra była krytykowana za swoje mroczne motywy i przerażające elementy. Paradoksalnie, to właśnie dzieci i młodzież stały się największą grupą fanów serii. - Animatroniki mają różne „osobowości”
Każdy z animatroników ma unikalne zachowanie i cechy, co sprawia, że gra wymaga strategicznego podejścia do radzenia sobie z nimi. Na przykład Foxy jest bardziej agresywny, podczas gdy Freddy atakuje subtelniej i trudniej go przewidzieć. - Gra ma wyjątkowy model ekonomiczny
FNaF była początkowo sprzedawana w niskiej cenie, co przyciągnęło wielu graczy. Sukces gry pozwolił Scottowi na samofinansowanie kolejnych odsłon. - FNaF wpłynęło na kulturę internetową
Memes, fan arty i teorie spiskowe związane z FNaF zalały internet, co tylko zwiększyło popularność gry i umocniło jej pozycję w popkulturze. - Animatroniki mają swoje „tryby nocne”
W grze można odblokować niestandardowe noce, gdzie gracze sami ustalają poziom trudności dla każdego animatronika. Jest to wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych graczy. - Pierwotny Freddy był mniej przerażający
Pierwszy projekt Freddy’ego Fazbeara był mniej groźny, ale Scott postanowił dodać mu ostrzejsze zęby i głębsze oczy, co uczyniło go ikonicznym elementem horroru. - Powstały fanowskie modyfikacje i gry
Społeczność fanów stworzyła liczne modyfikacje i gry inspirowane FNaF, które rozszerzają świat gry i dodają nowe wyzwania.